X
TEI'Yİ SOSYAL MEDYADA<BR>TAKİP EDİN
ARAMAK İSTEDİĞİNİZ<BR>KELİMEYİ YAZINIZ
LÜTFEN WEB SİTESİNİN<BR>DİLİNİ SEÇİNİZ
TR
EN
MOTOR TASARIM VE ÜRÜN GELİŞTİRME
+
21
12
F5/T38 - J85
15 : 28

T38 uçaklarında kullanılan J85 motorundaki itki artışı ve yakıt tasarrufu tasarlanan bu yeni ejektör egzoz lülesi geliştirme projesinde TEI ve GEA birlikte çalışmışlardır.Uçuş testleri  Edwards hava  üssünde(California, Amerika) 2000 yılında gerçekleştirilmiş ve T38 uçağının performansındaki artış onaylanmıştır.Yeni ejektör  lüle sistemi NASA ve Amerikan Hava Kuvvetleri tarafından kullanılmaktadır. Proje 2002 yılında General Electric 2002 “ Brian H. Rowe Ödülü ” ve DünyaGazetesi “ İhracatın Yıldızları 2002 İhracat Teşvik Ödülü ” nü almaya hak kazanmıştır.

 

+
21
12
A400M - TP400
15 : 39

TP400-D6 motorunun tasarım, geliştirme ve üretim faaliyetleri MTU Aero Engines, Snecma, Rolls-Royce ve ITP firmaları tarafından oluşturulan Europrop International (EPI) konsorsiyumu tarafından yürütülmektedir. TEI projede, ITP firması ile risk ve gelir ortağı olarak yer almaktadır.

Motorun A400M uçağı ile ilk uçuşu 2009 yılı sonlarında İspanya’nın Sevilla kentinde gerçekleştirilmiş olup 2013 yılı sonunda motor hizmete girmiştir.

Tasarım, geliştirme, prototip üretim, montaj, test, seri üretim ve satış sonrası destek sorumluluğu TEI’ye ait olan iş paketleri:

• Motor Ön Yatak Çerçevesi Modülü (Front Bearing Structure Module),

• Pervane Dişli Kutusu Destek Çubukları (Propeller Gearbox Supporting Bars)

• Birincil Egzoz Lülesi (Primary Exhaust Nozzle)

• Egzoz Konisi (Exhaust Cone)

• Projeye Özel Test Ekipmanları (Special to Project Test Equipment - SPTE)

 

Motor Özellikleri

Motor Tipi
:
Turboprop
 
Motor Gücü
:
Yaklaşık 11,000 shp (deniz seviyesi)
 
Basınç Oranı
:
25
 
Ağırlık
:
Yaklaşık 1,900 kg (kuru)
 
Uzunluk
:
3.5 m
 
Çap
:
0.92 m
 
Kompresör
:
5 orta basınç kademesi, 6 yüksek basınç kademesi
 
Türbin
:
1 yüksek basınç kademesi, 1 orta basınç kademesi,3 düşük basınç kademesi
 

Genel Özellikler

• Batı Avrupa’nın en güçlü turboprop motoru

• Yüksek büyüme potansiyeli

• Düşük ömür maliyeti

• Askeri ve ticari uygulamalara dayanan komponent teknolojisi

+
20
2
TURBOŞAFT MOTOR GELİŞTİRME PROJESİ
11 : 45

Türkiye’nin son dönemde başlattığı ve devam etmekte olan Özgün Hafif Genel Maksat, ATAK, Türk Genel Maksat Helikopteri gibi projelerde, itki sistemleri yurt dışı kaynaklardan tedarik edilmektedir. Turboşaft Motor Geliştirme Projesi (TMGP) ile bu projelerin en önemli bileşenlerinden motor sistemlerinin de yerlileştirilmesi ve bu projelerin yerlilik oranları arttırılırken dışa bağımlılıklarının azaltılması hedeflenmektedir. Bu kapsamda Turboşaft Motor Geliştirme Projesi 07 Şubat 2017 tarihinde resmi olarak başlatılmıştır.

Savunma Sanayii Müsteşarlığı (SSM) Alt Sistemler Daire’si önderliğinde yürütülecek olan proje kapsamında, bir yandan ülkemizde gaz türbinli motor tasarım, geliştirme ve test altyapıları oluşturulurken, diğer yandan da Özgün Helikopter’e entegre edilebilecek, 1400shp gücünde, tip sertifikası alınmış özgün ve milli motor, TEI tarafından geliştirilecek.Turboşaft Motor Geliştirme projesi 8 yıllık bir proje olup, tamamı TEI çalışanından oluşan  ve TEI’nin Eskişehir, Ankara ve İstanbul Mühendislik Ofislerinde bulunan yaklaşık 250 kişilik bir mühendislik ekibi projede çalışacaktır.

Tasarlanacak motorun ileride geliştirilecek türevleri, ATAK ve HÜRKUŞ gibi diğer milli platformlara güç verebilecektir. Ayrıca bu motorun çekirdek teknolojisi “Milli Eğitim/Savaş Uçağı – T/FX” için ihtiyaç duyulan motor için de temel oluşturacak ve Turboşaft Motor Geliştirme Projesi kapsamında kazanılan kabiliyetlerin üzerine gerekli teknolojik eklemeler yapılarak ihtiyaç duyulan sürelerde milli uçak motorunun geliştirilmesi sağlanacaktır.